Monday, August 1, 2011

..:: Ramadhan di Perantauan::..


" Jamiah ku...university of MU'tah, Jordan"

" maa ukhti afifah di Qalah ,Karak"


Alhamdullilah, Allah izinkan buat pertama kalinya menjalani Ibadah puasa diperantauan..jauh dari keluarga, jauh dari saudara-mara, jauh dari sahabat2..

malam semalam, Alhamdullilah, dapat berterawih bersama2 dengan orang 'urduniyyah'( orang Jordan), sahabat2, anak perantau sama seperti ku disini..Alhamdullilah pengalaman buat pertama kalinya..fatrah imtihan pun dalam bulan Ramadhan..Alhamdullilah, moga bulan yang baik ini, segalanya baik2 dari DIA..yang penting usaha..insyaAllah kher..mengambil semangat para syuhada' yang syahid di medah Mu'tah ini..

Sahur buat pertama kalinya disini, ala kadar dengan biskut 'dicicah' dengan air teh..best kan..^^Alhamdulllilah, rezeki yang tak terkira..

Suasana puasa yang berbeza dengan Malaysia..kali ini ku berpuasa dalam musim panas..hampir 17 jam waktu sebelum berbuka puasa..terasa dugaan , semoga dapat ditempuhi dengan sabar..

Penat, letih, 'homesick',adalah pengalaman si perantau seperti ku..ma..abah..adik2..kakak2,ank2 buah..xdapat berpuasa dan berterawih sama2..^^

Terus menjalani Ibdah puasa dan berterawih diperantauan~~bersahur dan berbuka pun ala kadar~~( mode : Rinduuu Malaysia..sob3..^^)

Tadi exam i'jaz, dalam Ramadhan yang pertama, dalam musim panas..dugaan letih..2 paper ja lagi..chaiyokkk~!!! 3 hb Fiqh Qado'...4 hb Nabatat..

Nota cinta^^:

- Moga Ramadhan kali ini lebih baik dr Ramadhan yg sebelum2 ini..

- Selamat menjalani ibadah puasa buat semua blogger..kullu am, wa entum bi kher..Allahu Yubarik fikum..

- Rindu suasana puasa di UDM, masjid UDM....rndu segala kenangan itu...

- nasib si perantau..harus tabah..tempuhi..sedih ..pilu, hanya DIA yang tahu..^^

1 Ramadhan 1432
mu'tah, Jordan.




No response to “..:: Ramadhan di Perantauan::..”

Leave a Reply