Saturday, December 11, 2010

..:: Rehlah Bahr Mayt ::..

Coretan sekadar pengalaman di laut mati pada 10 Disember 2010 (Jumaat)..Ini adalah pemgalaman pertama kali ana ke laut mati, Jaulah ke Laut mati ini merupakan anjuran MU1321,batch tahun 1,Jaulah ini sangat meyeronokan dismping ukhwah ssmama dpt dieratkn..( mode : Happy..Alhamdullilah).

* bergmbr b4 bertolak maa shbt2 ex UDM..~



* Memulakan perjalanan ke Laut Mati....=)


* pemandangan sepnjang ke laut mati~


* pemandangan hijau ~


* akhwat yg mngikuti jaulah..~

Dalam jaulah ini terdapat aktiviti sukan, slot bersama akhwat pd malamnya dan slot bersama batch,antra syabab n akhwat..ukhwah bertaut di medah riadah..=)


*
ukhwah bertaut di medah riadah..=)


* bersama ahli kumpulan " arbaah quahh "..~



* memories..~

* merenung ciptaanNya..SubhanaAllah~

Sebenarnya laut mati ni tak sama dengan laut lain , kalau nak diikutkan cerita sebenar , Laut mati atau Dead Sea ni bukan Laut yang sebenar, Laut mati ni merupakan sebuah tasik yang besar yang mana Laut mati merupakan sempadan antara Jordan dan Israel, kalau pengunjung berada di Laut mati , mereka boleh melihat tanah Israel di depan mata..pada waktu malam akan nampak cahaya lampu ditanah Israel..cantik dengan cahaya lampu..

* pemandangan waktu malam..~

Panggilan laut mati atau dead sea atau Bahr mayt disebabkan kadar kemasinan tasik/laut mati ni.Dikatakan 36 kali lebih masin dari air laut biasa.Pengalaman mandi dilaut mati memang "memedihkan" .. jika x tahan anda boleh termuntah dengan kemasinannya , (Masin+Pahit = macam tulah rasanya)...(xpenah rse n mandi: mgikut pemgalaman org yang da pergi n merasainya)..
Ramai pengunjung datang kesini untuk mengambil khasiat yang terdapat disini..dari air laut sampailah ke lumpur-lumpurnya...


* Laut mati~


* garam di laut mati..~

~ Ingin tahu lebih detail sejarah kisah laut mati ni , bolehlah lawat ke laman blog ni :

No response to “..:: Rehlah Bahr Mayt ::..”

Leave a Reply